Marc richtte zelf een kliniek op
Omdat een spontane zwangerschap uitbleef, kwamen Marc Scheijven (47) en zijn vrouw in een fertiliteitstraject terecht. Daarom weet hij als geen ander wat een patiënt nodig heeft. Samen met een MBA-studievriend en een arts richtte hij twee jaar geleden een centrum voor vruchtbaarheid op: Nij Barrahûs.
Tekst: Margriet Zuidgeest
Ruim 15 jaar geleden stapten Marc en zijn vrouw Irma naar de huisarts, omdat het niet lukte om zwanger te worden. ‘Gelukkig konden we vervolgens terecht bij de beste fertiliteitsarts naar onze mening: gynaecoloog dr. Bots in Tilburg. Hij bood wat wij nodig hadden: een luisterend oor.’
Nare ervaring
Toen het onderzoekstraject verder ging, kreeg het echtpaar te maken met andere medici. Marc: ‘We kwamen in een situatie terecht waar luisteren en communiceren met de patiënt minder vanzelfsprekend bleken. Toen de eicellen bij mijn vrouw aangeprikt moesten worden bijvoorbeeld, was zij niet vooraf gewaarschuwd dat dit pijnlijk zou zijn én dat het – voor onderzoeksdoeleinden – met een dikkere naald zou gebeuren. Bovendien hoorden we pas later dat er verdoving mogelijk was. Een nare ervaring.’ Daarnaast verliep het contact met een gynaecoloog in opleiding ook allesbehalve soepel. ‘Wij zijn medisch onderlegd, en daar had deze arts waarschijnlijk moeite mee. Hij kapte ons steeds botweg af en voerde zelfs een onderzoek foutief uit. Het enige dat wij steeds dachten was: dit móet anders kunnen.’
Zelf een kliniek starten
En dat was ook de gedachte bij Bernard, een vriend van Marc die hij leerde kennen op de MBA-opleiding Gezondheidszorg van het Erasmus MC. ‘Bernard zat ook in een fertiliteitstraject en had vergelijkbare ervaringen; de nodige miscommunicatie en het gevoel de zoveelste te zijn in een rij van patiënten.’ Toeval of niet, maar het onderwerp van Bernards eindscriptie was indertijd: wat wenst de fertiliteitspatiënt in Nederland? ‘Dankzij de scriptiegegevens en de vele gesprekken die we voerden, ontstond het idee om zelf een vruchtbaarheidskliniek te starten, waar behandelaars echt zouden luisteren naar de patiënt.’
Tranen in hun ogen
Het tweetal kwam in contact met gynaecoloog dr. Rob Bernardus. ‘We betrokken deze zeer ervaren arts bij de voorbereidingen en ruim anderhalf jaar later was het zover: Nij Barrahûs zag het levenslicht.’ Marc: ‘Qua artsen hebben we de top in huis; betrokken en zeer kundige mensen. En dat geldt ook voor ons team van fertiliteitsverpleegkundigen en assistenten. Zij kwamen uit een andere kliniek. Toen Bernard en ik ons idee van patiëntgericht behandelen aan hen voorlegden, kregen ze tranen in hun ogen. Dit was precies wat zij zo graag wilden! Dankzij hen konden we starten en hebben we heel snel al een goede naamsbekendheid verworven.’
Enorme verrassing
‘Veilig, vriendelijk, gedegen en doeltreffend’ is dan ook de pay-off op de website van Nij Barrahûs. Marc licht toe: ‘Het draait om de patiënt. Daarbij vormen kennis en kunde samen met richtlijnen en protocollen natuurlijk de basis. Maar die is flexibel. Want inspraak is altijd mogelijk. Wij nodigen onze cliënten steevast uit te benoemen wat hen bezighoudt. Uit hun reacties merken we dat het draait om oprechte betrokkenheid en duidelijke communicatie.’
Dat vele patiënten deze benadering waarderen, bleek wel eind 2013. ‘We werden gebeld door patiëntenvereniging Freya met een enorme verrassing. We hadden de hoogste score qua patiëntvriendelijkheid en daarmee wonnen we de Freya Award! En dat terwijl we nauwelijks meer dan een jaar bezig waren.’ Naast deze landelijke erkenning koestert Marc ook de individuele reacties. ‘Zelfs mensen bij wie het uiteindelijk niet lukt om zwanger te raken, reageren positief op onze werkwijze.’
Marc en Irma hebben inmiddels een tweeling van 14 (via IVF), en twee kinderen van 13 en 9 jaar.
Plaats een reactie